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Programm akt. Woche

  Kino Eintrittspreis:      
  Mo - So 8,00 Euro Kino 1                
    9,00 Euro Kino 1 Film + Gespräch  
  Mo - So 7,00 Euro Kino 2/3  
  Jeden Tag 3,00 Euro für Freundeskreis-Mitglieder  more
Ab 130 Minuten Filmlänge plus Euro -,50
  Ab 150 Minuten Filmlänge plus Euro 1,-
  Kinderfilm 4,- Euro Gruppen ab 10 Kinder 2,50 Euro  
  Bei Sonderveranstaltungen gesonderte Preise (laut Aushang)
 
   
 

1.-16. Januar 2015

  PROGRAMM & Tickets-Online          FILME 
 

UNKNOWN PLEASURES #7    American Independent Film Fest

  Programm zum Herunterladen:  
  Das Programm von Unknown Pleasures stellt jedes Jahr einen Versuch dar, eine Kartographie des US-amerikanischen Independent-Films zu erstellen.

Dabei mag man etwa auf geographische Zentren stoßen, so im Fall von Alfred Guzzetti, dem wir dieses Jahr das Spezialprogramm widmen und dessen Schaffen in der Region Bostons angesiedelt ist.

Gestützt von zahlreichen lokalen Institutionen, wie der Harvard Universität und dem MIT, entstehen dort seit Jahren einige der schönsten dokumentarischen Arbeiten der USA. Oder es handelt sich dabei ein Momentaufnahme, die aktuelle Strömungen darstellt, die sich vielleicht wie Wolken über der Karte verteilen.

So stammen unter anderem mit Gina Telaroli, Ignatiy Vishnevetsky und Ted Fendt gleich mehrere Werke von Filmemachern, deren Schaffen bisher primär filmpublizistischer und filmhistorischer Natur war, und die nun mit ihren Filmen ihre bisherige Arbeit fortsetzen und ausbauen.

Der Spielfilm schließlich ist in diesem Jahr besonders stark vertreten.

Gleichzeitig kommt es zu zahlreichen Überschneidungen mit dem Dokumentarfilm. Ist WELCOME TO NEW YORK ein Spiel- oder vielleicht doch eher ein (imaginierter) Dokumentarfilm? Kann man THE OVERNIGHTERS vielleicht auch als einen Spielfilm betrachten? Welche Rolle spielen Brandy Burre and Willis Earl Beal in ACTRESS, beziehungsweise in MEMPHIS? Es sind Filme, die eine wunderbare Instabilität auszeichnet, die schwankend, ruhig und doch stets entschieden vor sich herschreiten.

   
  PROGRAMM & Tickets-Online
  5 Tickets-Pass: 30,- Euro => TICKETS-ONLINE  
 

DO 1.1.15

  19:30 Land Ho!      TICKETS-ONLINE
   
 

FR 2.1.15

  18:00 Against Tyranny + Ellie Lumme + „Surprise short film“ by Whit Stillman   TICKETS-ONLINE
19:00 Welcome to New York    TICKETS-ONLINE
19:45 Uncertain Terms (Q&A mit Nathan Silver)    TICKETS-ONLINE
21:30 Cold in July    TICKETS-ONLINE
   
 

SA 3.1.15

  19:00 Foxcatcher   TICKETS-ONLINE
19:45 Uncertain Terms (Q&A mit Nathan Silver)  TICKETS-ONLINE
21:15 For the Plasma    TICKETS-ONLINE
21:30 Happy Christmas    TICKETS-ONLINE
   
 

SO 4.1.15

  18:30 The Vanquishing of the Witch Baba Yaga   TICKETS-ONLINE
19:00 Burying the Ex    TICKETS-ONLINE 
20:00 Actress     TICKETS-ONLINE
   
 

MO 5.1.15

  19:30 St. Vincent   TICKETS-ONLINE
20:00 Lake Los Angeles   TICKETS-ONLINE
21:30 L for Leisure   TICKETS-ONLINE  
   
 

DI 6.1.15

  19:15 Bella Vista    TICKETS-ONLINE
21:00 The Mend (Vorfilm: Travel Plans)   TICKETS-ONLINE
   
 

MI 7.1.15

  19:30 Single Stream + Hacked Circuit + The Realist      TICKETS-ONLINE
21:00 Here‘s to the Future! (Vorfilm: The Tony Longo Trilogy)    TICKETS-ONLINE
   
 

Do 8.1.15

  19:30 The Overnighters    TICKETS-ONLINE
20:00 Bella Vista    TICKETS-ONLINE
21:15 Cold in July  TICKETS-ONLINE
21:45 For the Plasma     TICKETS-ONLINE
   
 

Fr 9.1.15

  18:00 The Vanquishing of the Witch Baba Yaga     TICKETS-ONLINE
18:15 White Bird in a Blizzard  TICKETS-ONLINE
19:30 SP 1: Family Portrait Sittings + Time Exposure (Q&A mit Alfred Guzzetti)   TICKETS-ONLINE
20:00 Land Ho!  TICKETS-ONLINE
22:00 Lake Los Angeles   TICKETS-ONLINE
22:15 Foxcatcher   TICKETS-ONLINE
   
 

Sa, 10.1.15

  19:00 Welcome to New York   TICKETS-ONLINE
19:30 SP 2: Scenes from Childhood (Q&A mit Alfred Guzzetti)    TICKETS-ONLINE
21:15 Burying the Ex       TICKETS-ONLINE
21:30 Happy Christmas   TICKETS-ONLINE
   
 

So, 11.1.15

  18:00 SP 4: Short films (Q&A mit Alfred Guzzetti)   TICKETS-ONLINE
20:00 Here‘s to the Future! (Vorfilm: The Tony Longo Trilogy)    TICKETS-ONLINE
   
 

MO 12.1.15

  20:00 SP 3: Night Vision + Pictures from a Revolution (Q&A mit Alfred Guzzetti)     TICKETS-ONLINE
   
 

Di 13.1.15

  19:00 SP 2: Scenes from Childhood           TICKETS-ONLINE
20:30 The Mend (Vorfilm: Travel Plans)    TICKETS-ONLINE
   
 

Mi 14.1.15

  19:00 Actress     TICKETS-ONLINE
19:30 Memphis (Q&A mit Willis Earl Beal)     TICKETS-ONLINE
20:45 SP 1: Family Portrait Sittings + Time Exposure     TICKETS-ONLINE
21:15 White Bird in a Blizzard      TICKETS-ONLINE
   
 

Do 15.1.15

  19:00 SP 4: Short films    TICKETS-ONLINE
19:30 The Overnighters   TICKETS-ONLINE
20:45 SP 3: Night Vision + Pictures from a Revolution
21:15 Against Tyranny + Ellie Lumme + „Surprise short film“ by Whit Stillman   TICKETS-ONLINE
   
 

Fr 16.1.15

  18:00 Single Stream + Hacked Circuit + The Realist     TICKETS-ONLINE
19:30 Memphis 
21:00 L for Leisure     TICKETS-ONLINE


Special Program: Alfred Guzzetti
   
  FILME
 

ERÖFFNUNGSFILM

  Land Ho!
USA/Island 2014; R: Aaron Katz & Martha Stephens; D: Paul Eenhoorn, Earl Lynn Nelson; 95min, DCP, OV
Deutschland-Premiere
Enttäuscht von seinem Leben nach der Pensionierung, bringt Mitch, ein ehemaliger Chirurg, den zurückhaltenden Colin, seinen Ex-Schwager, dazu, mit ihm Ferien in Island zu verbringen. Die beiden streifen durch Reykjaviks Eisbars, trendige Spas und abenteuerliche Restaurants auf der Suche nach der verlorenen Jugend. Doch die weiten und eindringlichen Landschaften Islands lassen sie bald entdecken, dass man nicht vor sich selbst davonlaufen kann – egal, wie weit man davonreist.

You are invited to join two retirees as they fly from their homes in the US for a holiday driving around Iceland in a rented SUV. Mitch is a grizzled former Marine with a taste for loud Hawaiian shirts and a propensity for garrulous sexism. His former brother-in-law Colin is a sad-sack Australian, financially ruined and emotionally distraught after the failure of his last marriage. But as these unlikely travelling companions roam the Icelandic landscape, reflecting poignantly on their lives while still managing to cause some good-natured havoc on the way, co-directors Martha Stephens and Aaron Katz’s delicate and heart-warming comedy soon beguiles us. With wonderfully nuanced performances by Nelson and Eenhoorn, this is a funny, bittersweet portrait of the frustrations and consolations of ageing, underpinned by a boyish sense of mischief. (LFF)

DO 1.1. 19:30; FR 9.1. 20:00
   
  Actress
USA 2014; R: Robert Greene; 88min, DCP, OV
Deutschland-Premiere
Brandy Burre hatte eine wiederkehrende Rolle in der HBO Serie THE WIRE, beschloss dann aber, ihre Karriere als Schauspielerin zugunsten einer Familie aufzugeben. Als sie ihre Arbeit wieder einzufordert, bricht ihr häusliches Umfeld, so sorgsam sie sorgfältig aufgebautes Umfeld zusammen. Mittels Elementen des Melodrama und des Cinéma Verité ist ACTRESS gleichzeitig das intensive Porträt einer sterbenden Beziehung und die Erforschung einer komplexen Frau, die die Rolle ihres eigenes Lebens in einer komplexen und doch bekannten Geschichte spielt. Es ist ein Film über die Hauptrolle in dem Film über dein Leben. Das geschieht, wenn man die Regeln bricht.

Brandy Burre had a recurring role on the TV series THE WIRE before deciding to dedicate herself to the role of housewife with two small children in a New York suburb. Now, in her late 30s, she hopes to return to the limelight. But family life is threatening to collapse, as is the extroverted yet vulnerable Brandy. Who is she really, when not in character? With two lovely children by her side and an unsteady and somewhat dull but friendly partnership with their father, she nonetheless decides to return to her dream of acting. The boundary between identity and performance is constantly shifting in Robert Greene's intimate and existential film about a charismatic woman's starring role in her own life. A hybrid film where documentary spontaneity freely borrows elements from one of the most artificial (and American) of genres: melodrama. An enigmatic film about an enigmatic woman. (CPH:DOX)

SO 4.1. 20:00; MI 14.1. 19:00
   
  Bella Vista
USA 2014; R: Vera Brunner-Sung; D: Kathleen Wise, Hiroka Matsushima, Fahad Alsaif; 83min, HDCam, OV
Berlin-Premiere
Eine junge Frau gibt Migranten in einer kleinen Stadt in Montana Englisch-Unterricht. Sie hat ihr gewohntes Umfeld für den befristeten Job in der abgelegenen Gegend aufgegeben. Während ihre Schüler sich mit ihrer neuen Heimat rasch arrangieren und untereinander Kontakte knüpfen, ist die Lehrerin isoliert. Stundenlang wandert sie durch die atemberaubende Landschaft, um der Einsamkeit zu entfliehen und Antworten zu finden auf ihre Lebensfragen. Doch die Natur bleibt stumm und die junge Frau allein – bis ihr die Schüler den Schlüssel für einen Neuanfang beiten. (Filmfest Hamburg)

An English teacher feels isolated in a small town in the American West. Pressured by circumstances beyond her control, she searches the local landscape for answers in long, time-stopping shots; the sound of tires on an unseen highway haunts every frame. In her first feature, Vera Brunner-Sung shows in calm, unembellished scenes a chapter in the life of a woman who arrives in a small town in the Missoula valley in Montana to give English lessons to immigrants, while leading an isolated existence.
In order to escape her restrictive surroundings, she explores the nearby landscape, where she finds only more signs of alienation. However, she keeps up appearances for her students, until finally it is they who hand her the key to a new start. (IFFR)

DI 6.1. 19:15; DO 8.1. 20:00
   
  Burying the Ex
USA 2014; R: Joe Dante; D: Anton Yelchin, Ashley Greene, Alexandra Daddario; 89min, DCP, OV
Deutschland-Premiere
Max und Evelyn sind ein ziemlich ungleiches Paar, er arbeitet in einem Shop für Gruselartikel, sie lebt radikal vegan und schreibt an einem Umwelt-Blog. Als sie beschließen zusammenzuziehen, wird die Situation bald unerträglich und Max will sich genervt von seiner Freundin trennen. Doch bevor es dazu kommt, fällt Evelyn einem absurden Unfall zum Opfer. Wer das nun für eine ewige Trennung hält, irrt gewaltig, denn nach wenigen Tagen kehrt Evelyn als reichlich derangierter, übelriechender Zombie in Max’ Leben zurück. Der Rest ist der Fantasie überlassen, die dann noch übertroffen wird. (Viennale)

BURYING THE EX follows Max, all-around nice guy and classic movie buff, and his overbearing but incredibly sexy girlfriend, Evelyn. Their relationship takes a nosedive after Max invites Evelyn to move in and she turns out to be a controlling, manipulative nightmare. Max realizes it’s time to call it quits, but he doesn’t want to hurt her so he stays the course. Fate steps in when Evelyn is involved in a freak accident and dies, leaving Max guilty, single, but eventually ready to mingle. Several weeks later, Max has a chance encounter with Olivia, a cute and funny girl who also loves movies and who just might be his soul mate. But that same night, Evelyn becomes the “Ex Who Wouldn’t Die”— she’s back from the grave as a dirt-smeared undead (and horny) corpse, and she’s crazier about Max than ever. But crazy is the operative word, and Max’s life is turned upside down as his decomposing “Girlfriend from Hell” takes over while he tries to hide her “existence” from Olivia.

SO 4.1. 19:00; SA 10.1. 21:15
   
  Cold in July
USA 2013; R: Jim Mickle; D: Michael C. Hall, Don Johnson, Sam Shepard, Vanessa Shaw; 109min, DCP, OV
Texas in den 1980er Jahren. Das friedliche Leben des Ehepaars Richard und Ann Dane ändert sich schlagartig, als Richard eines Nachts einen Einbrecher aus Notwehr tötet. Danach wird der Familienvater nicht nur von Schuldgefühlen geplagt, sondern auch mit Russel, dem Vater des Getöteten, konfrontiert. Dieser entpuppt sich als gewaltverherrlichender Ex-Sträfling und sinnt auf Rache, die sich in einer alttestamentarischen Auffassung von Gerechtigkeit zu äußern droht.

COLD IN JULY tells the story of Richard Dane, a small town frame builder from East Texas who is forced to kill a man in self-defense. He then meets Ben Russell, a rough ex-con and the father of the man Dane shot, who is hell-bent on avenging his son’s death. But small town corruption and paranoia turn these bitter enemies into unlikely allies, as the two guilt-stricken fathers begin a search for truth, aided by Dane’s tough-minded wife and a pig-raising detective from the backwoods of Houston. Before it’s all over, they uncover a bigger secret, darker and more dangerous than any of them could have imagined.
Michael C. Hall brings a shell-shocked vulnerability to his portrayal of Dane that contrasts perfectly with the grizzled badasses portrayed by Sam Shepard and Don Johnson. Directed with an excellent eye for the visual poetry of noir, this pulpy, southern-fried mystery is a throwback to an older breed of action film, one where every punch and shotgun blast opens up both physical and spiritual wounds. Twists and turns accelerate as the film reaches its inevitable destination: a gore-soaked dead end. (Sundance)

FR 2.1. 21:30; DO 8.1. 21:15
   
  Ellie Lumme
USA 2013; R: Ignatiy Vishnevetsky; D: Allison Torem, Stephen Cone, Mallory Nees; 42min, DCP, OV
Ellie ist eine großmäulige junge Frau, die auf einer Party Ned trifft, einen intensiven Mann. Sie flirtet mit ihm für einen Moment, doch ein wirkliches Interesse ist nicht vorhanden. Doch Ned lässt nicht locker. Eine Geistergeschichte ohne Geister ist ELLIE LUMME und der Film unterläuft seine ratternden Dialoge mit einer listigen Ambiguität, die unter die Haut geht. Ein fesselndes Porträt einer zeitgenössischen Boshaftigkeit.

Film critic Ignatiy Vishnevetsky makes the leap to filmmaking with his debut narrative work, a self-described “ghost story without a ghost.” When 22-year-old Ellie meets a slightly older, seemingly infatuated stranger, he soon becomes a constant—and unwelcome—presence in her life. As their relationship grows increasingly disturbed, this meticulously shot, subtly supernatural tale blossoms into a haunting psychological riddle. (BAM)

+ Surprise short film by Whit Stillman
+ Vorfilm: Against Tyranny USA 2014; R: ::kogonada; 11min, OV

FR 2.1. 18:00; DO 15.1. 21:15
   
  For the Plasma
USA 2014; R: Bingham Bryant, Kyle Molzan; D: Anabelle LeMieux, Rosalie Lowe; DCP, 94min, OV
Deutschland-Premiere
In einem abgelegenen Haus in Maine analysieren zwei Freundinnen Bilder von diversen CCTV Kameras, die die umliegenden Wälder filmen. Aus diesen Aufnahmen lassen sich zukünftige Entwicklungen der globalen Finanzwirtschaft ablesen. Ausgehend von dieser kryptischen Prämisse entwickelt sich ein intimes lo-fi Abenteuer, das mit Science-Fiction- und Horrorkonventionen liebäugelt und sie gleichzeitig unterwandert. Idyllische Landschaftsbilder treffen auf die Bilderwelt der Überwachungsindustrie.

Quarter-lifer Helen summons her friend—if that’s the right word—Charlie to assist her with some mysterious research involving data provided by CCTV cameras in the woods of an arcadian small fishing village in Maine. “How long have you been doing this?” the newcomer asks the pro, who responds, “A week or a year—makes no difference.” The reply typifies the seductive strangeness and arbitrariness of the plot: Most of Helen and Charlie’s conversations are delivered with zero affect until a raging blowup between the two occurs late one night, never to be acknowledged afterward. FOR THE PLASMA is a modest project of big ideas: about solitude, collaboration, conspiracy, magical thinking.

SA 3.1. 21:15; DO 8.1. 21:45
   
  Foxcatcher
USA 2014; R: Bennett Miller; D: Channing Tatum, Steve Carrell, Mark Ruffalo; 134 min, DCP, OV
Der Ringer Mark Schultz, der 1984 die olympische Goldmedaille gewann, ist in einem Kreislauf aus täglicher Trainingsroutine, gefangen. Er hat den Höhepunkt seiner Karriere hinter sich, als er den sportbegeisterten Multimillionär John du Pont trifft. Dieser lädt den Sportler ein, an den Vorbereitungen des Trainings für die Olympischen Spiele 1988 teilzunehmen. Dort wird er vom exzentrischen du Pont gleichermaßen in Luxus gehüllt wie zu unaufhörlichem Training getrieben. Nach mehreren vergeblichen Versuchen gelingt es Schultz schließlich, auch seinen Bruder und Mentor Dave zu überreden, dem Team beizutreten. Als jedoch der Druck auf alle Beteiligten in Seoul immer weiter zunimmt, drohen sich die aufgebauten Spannungen in einer Katastrophe zu entladen.

Bennett Miller’s quietly intense and meticulously crafted new film deals with the tragic story of billionaire John E. du Pont and the brothers and championship wrestlers Dave and Mark Schultz recruited by du Pont to create a national wrestling team on his family’s sprawling property in Pennsylvania. Miller builds his film detail by detail, taking us deep into the rarefied world of the delusional du Pont, a particularly exotic specimen of ensconced all-American old money and privilege. Miller’s film is a powerfully physical experience, and the simmering conflicts between his characters are expressed in their stances, their stillnesses, their physiques, and, most of all, their moves in the wrestling arena. FOXCATCHER offers us a vivid portrait of a side of American life that has never been touched in movies. (NYFF)

SA 3.1. 19:00; FR 9.1. 22:15
   
  Happy Christmas
USA 2013; R: Joe Swanberg; D: Anna Kendrick, Melanie Lynskey, Joe Swanberg, Lena Dunham; 82min, DCP, OV
Swanbergs Filme bieten eine Form von erwachsenem Mumblecore. Die Kids sind älter geworden, haben Arbeit, Kinder und Familie. Was aber passiert, wenn in dieses noch ein wenig provisorische System die Unordnung einbricht? Hier in Gestalt der ziemlich durchgeknallten, meist betrunkenen Schwester, die kurz vor Weihnachten bei der jungen Familie auftaucht und die scheinbare Normalität durcheinander bringt – und ein paar große Widersprüche werden sichtbar. Mal improvisiert, mal komisch und immer wieder sehr direkt zeigt HAPPY CHRISTMAS die alltäglichen Momente von Beziehungen und wie sich ein Leben Tag für Tag neu zusammenbaut. (Viennale)

When Jenny, a hard-partying 20-something, moves in with her film director brother, his wife Kelly a budding novelist, and their two-year-old son after a break up, the family's idyllic life is shaken up. Jenny begins a rocky relationship with a baby sitter-cum-pot dealer and she and her friend Carson team up to try and help Kelly find balance in her life. As usual, the results are in the eye of the beholder.

SA 3.1. 21:30; SA 10.1. 21:30
   
  Here‘s to the Future!
USA 2014; R: Gina Telaroli; D: John Budge, Begonia Colomar, Daniel Kasman, Michael Lieberman, Kendra Mylnechuk, David Phelps, Eric Phillips-Horst, Alexis Powell, Tyler Potter, Susannah Simpson, Gina Telaroli, C. Mason Wells, and Cora; 76min, DCP, OV
Eine Gruppe von Filmemachern, Autoren, Musikern, Künstlern, Kritikern und Freunden trifft sich im Sommer 2011 in einem Apartment, um unter der Regie von Gina Telaroli eine Szene aus dem Spielfilm THE CABIN IN THE COTTON (DIE HÜTTE IM BAUMWOLLFELD, 1932) von Michael Curtiz nachzustellen. Man isst Pasta und trinkt Rotwein und eine Riege von Laiendarstellern spielt abwechselnd die immer wieder gleiche Szene, jedes Mal in einer anderen Umsetzung. Kameras, Handys und Laptops sind in der ganzen Wohnung verstreut und zeichnen das Geschehen vor und hinter der Kamera auf. HERE'S TO THE FUTURE! ist ein intimer, verspielter und spontaner Blick auf einen entstehenden kollaborativen filmischen Prozess und die Momentaufnahme eines andauernden Kampfes, flüchtige Momente einzufangen, bevor der Tag (und das Licht) entwischt.

Blurring the line between fiction, documentary, and experimental filmmaking modes, Telaroli herself plays a director attempting to recreate a scene from Michael Curtiz’s Depression-era drama THE CABIN IN THE COTTON. While Telaroli presides over a round robin of collaborators who take turns performing the same scene again and again, a roomful of cameras, phones, and laptops capture the scene and its production from every conceivable angle. (Migrating Forms)

+ Vorfilm: The Tony Longo Trilogy USA 2014; R: Thom Andersen; 14min, DCP, OV

MI 7.1. 21:00; SO 11.1. 20:00
   
  L for Leisure
USA 2014; R: Lev Kalman & Withney Horn; mit Marianna McClellan, Kyle Williams, Bro Estes; 74min, DCP, OV
Deutschland-Premiere
In diesem Sonnen durchdrungenen Lobgesang auf den Urlaub trifft Baywatch auf Eric Rohmer. L FOR LEISURE, gedreht auf 16mm und angesiedelt um das Jahr 1993, folgt einer Gruppe quasi-intellektueller Studenten und folgt ihnen, wie sie davondüsen zu internationalen Destination (Mexiko, Frankreich, Island und noch weiter) und das Abenteuer suchen. Dieser köstliche Debütfilm vom Regie-Duo Kalman und Horn, unterlegt von einer glückseligen Popmusik, trumpft mit griechisch-römischen Wrestling und ausufernden Diskussionen über so ziemlich alles, von alternativen Universum bis hin zu Michael Jordan, auf. (BAM)

L FOR LEISURE A nightmare? Might depend on your demographic. As I see this sensual, sensorial, and psychodramatic work – one of the most exciting in the recent cinema – the nightmare is The Loss of the Innocence of the '90s – the decade when nostalgia moved to the cultural forefront as Content itself; the decade when a sense of progressiveness was pervasive within youth culture and first dates from the rise of Public Enemy, acid house, grunge, gangsta rap, and Britpop, then on through the New-Teen representations; the decade of the ascension of the Bill Clinton presidency; the decade when that progressive sense was itself an echo rooted, subconsciously, in the longing for the ideals and memoried set-pieces beamed out in all the insistent representations of the '60s. (Craig Keller)

MO 5.1. 21:45; FR 16.1. 21:00
   
  Lake Los Angeles
USA 2014; R: Mike Ott; D: Roberto Sanchez, Johanna Trujillo, Eloy Mendez; 85min, DCP, OV
Deutschland-Premiere
Getrennt von ihrer Familie strandet die 10-jährige Cecilia in der kalifornischen Wüste und trifft auf Francisco, einen einsamem kubanischen Immigranten, der sich um das Mädchen kümmert. Francisco lebt ebenfalls getrennt von seiner eigenen Familie und sein Haus am Rande des Lake Los Angeles fungiert als Zwischenstation für illegale Immigranten, die ihr Glück in den USA suchen. Während er mit der Entfremdung kämpft, die Folge seines einsamen Lebens ist, wandert Cecilia ziellos durch die staubige Landschaft, begleitet von erfundenen und fernen Erinnerungen an ihre Mutter.

LAKE LOS ANGELES is the third film of Mike Ott's Antelope Valley trilogy, following LITTLEROCK (2010, UP#4) and PEARBLOSSOM HWY (2012, UP#6). This time, we follow the story of Francisco, a middle-aged Cuban immigrant working at a holding house, and Cecilia, a 10 year old Mexican girl who ends up there with no family members to fend for her. When Cecilia ends up on her own, she turns the desert into a fantastical world - creating characters and stories to make the hopelessness of the empty landscape a survivable habitat. Through navigating what was supposed to be both Francisco and Cecilia's promised land, they find a common hope in each other while journeying through the hauntingly beautiful and desolate world that is Lake Los Angeles.

in Kooperation mit: (LOGO von Cine en espanol abdrucken)

MO 5.1. 20:00; FR 9.1. 22:00
   
  Memphis
USA 2014; R: Tim Sutton; D: Willis Earl Beal, Constance Brantley, Larry Dodson; 79min, DCP, OV
Deutschland-Premiere
Ein Musiker driftet, umgeben von schönen Frauen, legendären Musikern, einem eiskalten Hustler, einem rechtschaffenden Prieser sowie einer Meute von Kindern, durch das mythische Memphis. Der aufstrebende Künstler meidet jedoch das Aufnahmestudio. Stattdessen verbringt er seine Zeit lieber mit Selbstfindung. Seine Suche führt ihn jedoch schnell von Liebe und Glück zum Rand einer anderen Dimension.
Willis Earl Beals eindrückliche Schauspielleistung und sein explosiver Soundtrack machen MEMPHIS zu einem Film, der in Folklore, Musik, Authentizität, Surrealismus und die Suche nach dem Glück in dieser magischen Stadt eintaucht.

In a raw, seemingly autobiographical star turn, underground blues singer-poet Willis Earl Beal plays a musician who claims to have mystical powers but can’t seem to finish his next album. Trying the patience of his girlfriend and his producer, he drifts from Baptist church to bar to recording studio in a struggle to regain his creative spark. Tim Sutton (PAVILION, UP#5) treads the line between documentary and fiction in this sumptuously photographed, daringly abstract portrait of an iconic city, which features a haunting original soundtrack and supporting performances from legendary Stax musicians Larry Dodson and John Gary Williams. (BAM)

MI 14.1. 19:30; FR 16.1. 19:30
   
  The Mend
USA 2014; R: John Magary; D: Josh Lucas, Stephen Plunkett, Mickey Sumner; 110min, DCP, OV
Deutschland-Premiere
Mat, ein rücksichtsloser Herumtreiber, der auf die 40 zusteuert, taucht unerwartet vor der Tür seines Bruders auf – und geht nicht mehr weg. Sein Erscheinen löst im stabilen Leben des erwerbstätigen Bruders das reine Chaos aus. In diesem köstlich verstörten und unvorhersehbaren Debütfilm, lenkt Filmemacher John Magary die düster-komische Erzählung einer brüderlichen Hassliebe auf ein zunehmendes unbekümmerndes und nihilistisches Terrain.

John Magary’s debut feature THE MEND opens with a mind-bending overture reminiscent of the découpage of Resnais’s Muriel before easing into something more compressed but still not lacking in ellipses and dislocations. These slips and time-jumps could be punctuated with titles like “Tuesday”, “Wednesday”, à la THE SHINING, but Magary forgoes indicators: a deadbeat thirty-something Mat impinges on his brother Alan and Alan's almost-fiancée Farrah by crashing at their uptown apartment for — longer than expected (how long?). The tenants leave for vacation before Alan cuts his part of the trip short and comes home — sooner than anticipated (how soon?). At wits’ ends with their mutual drifts the lifelong opposites, Alan and Mat go down, down together in a haze of alcohol and vapes and, intoxicated, as day turns to night and back, slide into new personas whereby the brothers kind of get along. Time mends all wounds? or (Lennon): Time wounds all heels? (Craig Keller)

+ Vorfilm: Travel Plans USA 2013; R: Ted Fendt; D: Mark Simmons, Rob Fini; 7min, DCP, OV

DI 6.1. 21:00; DI 13.1. 20:30
   
  The Overnighters
USA 2014; R: Jesse Moss; 90min, DCP, OV
Berlin-Premiere
Unbehauste auf der Suche nach einem Schlafplatz und einer vielleicht letzten Chance strömen in die Kirchenräume einer Kleinstadt im Ölrausch. Doch auch den Geläuterten folgt überallhin ihr Strafregister als unauslöschlicher digitaler Schatten. Ein barmherziger Pastor liegt im Clinch mit der skeptischen Gemeinde und seinen eigenen inneren Dämonen: «We are all broken.» Die menschlichen Altlasten lagern tiefer als die schmierigen Ölsände von North Dakota in dieser uramerikanischen Geschichte aus der Fracking-Zone verletzter Seelen. Die «Früchte des Zorns» einer gespaltenen Gesellschaft in Nahaufnahme. (Viennale)

After hydraulic fracturing uncovers a rich oil field in North Dakota, a small conservative town is tested as hordes of unemployed men chasing the “American Dream” pour into its borders. Desperate men, often running from their past, find compassion and refuge in the form of a local pastor. Providing his church and even his own home as shelter to the visitors, he exposes himself, and by extension the town, to unfamiliar pressures that test the true limits of the commandment “Love Thy Neighbor.” The more responsibility he shoulders, the more everything threatens to come crumbling down. With unfettered access to the citizens of Williston, documentarian Jesse Moss crafts a smoldering film about dualities in this provocative modern-day parable that challenges the very fabric of our society. (Jeff Bowers)

DO 8.1. 19:30; DO 15.1. 19:30
   
 

SHORT FILM PROGRAM

  Single Stream
USA 2013; R: Ernst Karel, Toby Lee, Pawel Wojtasik; 23min, DCP, ohne Dialoge

Inside a cavernous building, the interwoven movements of humans and machines produce overwhelming sounds and images. Taking place in one of the largest recycling facilities in the US, SINGLE STREAM blurs the line between observation and abstraction and takes a close look at the problem of waste through a visual and sonic exploration.

   
  Hacked Circuit
USA 2014; R: Deborah Stratman; D: Gregg Barbanell, Darrin Mann; 15min, DCP, OV
A single-shot, choreographed portrait of the Foley process, revealing multiple layers of fabrication and imposition. The circular camera path moves us inside and back out of a Foley stage in Burbank, CA. While portraying sound artists at work, typically invisible support mechanisms of filmmaking are exposed, as are, by extension and quotation, governmental violations of individual privacy.
   
  The Realist
USA 2013; R: Scott Stark; 36min, HDCam, ohne Dialoge
THE REALIST is an experimental and highly abstracted melodrama, a "doomed love story" storyboarded with flickering still photographs, peopled with department store mannequins, and located in the visually heightened universe of clothing displays, fashion islands and storefront windows.

MI 7.1. 19:30; FR 16.1. 18:00
   
   
  St. Vincent
USA 2014; R: Theodore Melfi; D: Bill Murray, Melissa McCarthy, Naomi Watts; 103min, DCP OmU
Der 12-jährige Oliver zieht mit seiner alleinerziehenden Mutter Maggie in ein neues Haus nach Brooklyn. Weil Maggie beruflich sehr eingespannt ist und Überstunden machen muss, bittet sie ihren Nachbarn Vincent, in ihrer Abwesenheit ein Auge auf ihren Sohn zu werfen. Der griesgrämige Rentner entpuppt sich als nicht der geeignetste Babysitter, hat ein Faible für Alkohol und Glücksspiel. Vincent macht den Jungen mit Personen wie der schwangeren Stripperin Daka bekannt und schleppt ihn von einer Erwachsenenveranstaltung zur nächsten, ob Nachtclub, Rennbahn oder Bar. Langsam entsteht zwischen Vincent und Oliver eine Art Vater-Sohn-Beziehung. Der junge Mann lernt mehr vom ehrlichen und direkten Alten, als dieser überhaupt beabsichtigt.

The feature debut from writer-director Theodore Melfi finds Bill Murray at his cantankerous best. Playing a cash-strapped retiree with a taste for liquor, loose women, and laying bets at the local horse track, he's a singularly unlikely role model for an impressionable youth. But that's precisely what he becomes in ST. VINCENT.
It's putting it mildly to call Vincent a prickly character. A solitary Vietnam War veteran with a withering temper, he's less than pleased to see Maggie move into the vacant house next door with her twelve-year-old son Oliver. Desperate times call for desperate measures, however, and when Vincent's bank account bottoms out, he approaches Maggie about minding her boy during her late-night nursing shifts. Maggie reluctantly agrees, and soon Oliver is on the receiving end of an uproarious miseducation. Yet Vincent's unorthodox tutelage also yields a tender and mutually beneficial friendship reminiscent of Murray's unforgettable pairing with Jason Schwartzman in RUSHMORE (1998). (TIFF)

MO 5.1. 19:30
   
  Uncertain Terms
USA 2014; R: Nathan Silver; D: David Dahlbom, India Menuez, Tallie Medel; 71min, HDCam, OV
Hahn im Korb oder Bock als Gärtner? Robbie, tief in einer Ehekrise steckend, flieht zu seiner Tante, die auf dem Land ein kleines Heim für minderjährige Mütter-in-spe betreibt. Hormonelle Tumulte auf der einen und gefühlsmäßiger Aufruhr auf der anderen Seite führen alsbald zu Verwicklungen mit Folgen. Auch in seinem vierten Spielfilm setzt Silver auf die Mitarbeit von Bekannten, Freunden und Familienmitgliedern – und es ist eben die in den Bildern spürbare außerfilmische Vertrautheit, die dem Geschehen den Charakter des Spontanen und Intimen verleiht, die für seine authentische Anmutung sorgt. (Viennale)

Needing a sudden escape from the city, Robbie leaves Brooklyn to stay in the Hudson Valley with his aunt, who runs a home for pregnant teens. As the only man in the house, Robbie captures the attention of many of the girls, and when he strikes up a friendship with Nina, who is dealing with her own relationship troubles, tensions run high in the house. In trying to stop Nina from making the biggest mistake of her life, Robbie finds himself caught in a love triangle between Nina and her baby daddy, Chase.

FR 2.1. 19:45 (in Anwesenheit von Nathan Silver)
SA 3.1. 19:45 (in Anwesenheit von Nathan Silver)
   
  The Vanquishing of the Witch Baba Yaga
USA/Russland/Polen 2014; R: Jessica Oreck; 73min, DCP, OV
Deutschland-Premiere
Jessica Orecks seltsamer wie betörender Film verbindet osteuropäische Bilderbuch-Animation mit dokumentarischen und fiktionalen Elementen und erzählt die slawische Fabel der Hexe Baba Jaga, eine furchterregende Figur, die in einer Hütte tief im Wald haust. Wie bereits in ihren vergangenen Dokumentarfilmen, ist Oreck fasziniert von den Ritualen, dem Aberglaube sowie Fabeln diverser Subkulturen. Im Falle von BABA YAGA konzentriert sich Oreck besonders auf die zeitgenössische Bedeutung von Kindererzählungen, die in Zusammenhang mit Krieg, sozialen Unruhen, Erinnerung und Trauma, der Beziehung zur natürlichen Welt sowie der Bedrohung, die wir für diese Welt und diese Welt für uns darstellt, stehen. (MoMA)

This ambitious film is an immersive rather than scripted experience. Essentially a meditation on the tensions between modernisation, civilisation and the power of the natural world, Jessica Oreck locates ‘Eastern Europe some time after the twentieth century’ as an arena in which to explore ideas. In this mesmeric and at times almost abstract piece, Oreck carefully employs images of, and musings on, cultural development around the re-telling (through semi-animated drawings) of a dark Slavic folk tale. And although many challenging ideas are explored, Oreck’s lightness of touch, skilful editing and atmospheric scoring ensures it doesn’t feel heavy or worthy. Quite the opposite – this is an enthralling and affecting film. (LFF)

SO 4.1. 18:30; FR 9.1. 18:00
   
  Welcome to New York
USA/F 2014; R: Abel Ferrara; D: Gérard Depardieu, Jacqueline Bisset; 125min, DCP, OmU
Berlin-Premiere
Mr. Devereaux ist ein mächtiger Mann. Jeden Tag hantiert er mit Milliarden. Das Schicksal ganzer Nationen liegt in seinen Händen. Devereaux träumt davon, die Welt zu retten und kann sich doch selbst nicht retten. Ein getriebener Mann, ein verlorener Mann. Denn sein sexueller Hunger ist hemmungslos und unstillbar. Als er von einem Zimmermädchen angezeigt wird, beginnt sein tiefer Fall – vor den Augen seiner Frau und denen der ganzen Welt. WELCOME TO NEW YORK ist ein rasender und provokativer Trip in die Finsternis der Finanzaristokratie.

Ferarra's film is a clandestine production and unwieldly; containing a series of languorous, lengthy and explicit sex surrounded by a kind of claustrophobic, low budget factual reporting of the scenes before, during and after the hotel room attempted rape perpetrated by Gérard Depardieu's Strauss-Kahn doppelgänger, Devereaux. The French actor, whose bulk approaches epic proportions and when shown nude resembles a late Lucien Freud painting, owns every frame of the film, radically transforming it away from the specifics of the sex life, New York incarceration, and volatile marriage of his subject. He is simply too big, his gravitational pull is too much; he pulls in the true story and Ferrara's invention and they orbit around his bulk while he makes his way through orgy and jail and infamy with a remarkable heavyset normalcy. (Daniel Kasman)

FR 2.1. 19:00; SA 10.1. 19:00
   
  White Bird in a Blizzard
USA 2014; R: Gregg Araki; D: Shailene Woodley, Eva Green, Christopher Meloni; 90min, DCP, OV
Eve Connors ist Mutter, Hausfrau und unglücklich. Eines Tages verschwindet sie, ohne eine Nachricht zu hinterlassen, wie vom Erdboden verschluckt und lässt ihre 17-jährige Tochter Kat und ihren Ehemann Brock zurück. Doch das Leben muss weiter gehen für Kat, die nur wenige Freunde und noch immer mit den Nachwirkungen der Pubertät zu kämpfen hat. Sie entdeckt ihre Sexualität, verschenkt ihre Unschuld an einen Idioten aus der Nachbarschaft namens Phil und lebt ihr Leben weiter. Doch irgendwann bemerkt sie, dass das Verschwinden der Mutter tiefere Spuren hinterlassen hat, als sie sich eingestehen wollte.

Kat Connors is 17 years old when her perfect homemaker mother, Eve, a beautiful, enigmatic, and haunted woman, disappears - just as Kat is discovering and relishing her newfound sexuality. Having lived for so long in a stifled, emotionally repressed household, she barely registers her mother's absence and certainly doesn't blame her doormat of a father, Brock, for the loss. In fact, it's almost a relief. But as time passes, Kat begins to come to grips with how deeply Eve's disappearance has affected her. Returning home on a break from college, she finds herself confronted with the truth about her mother's departure, and her own denial about the events surrounding it.

FR 9.1. 18:15; MI 14.1. 21:15
   
   
  SPECIAL PROGRAM
ALFRED GUZZETTI


Nach Thom Andersen, John Gianvito und Travis Wilkerson widmen wir dieses Jahr Alfred Guzzetti das Spezialprogramm und setzen damit unsere Erkundung des amerikanischen Dokumentarfilmschaffens fort, das an der Grenze zum Essay- und Experimentalfilm angesiedelt ist. Die Wahl Alfred Guzzettis als diesjährigen Fokus stellt gleichzeitig einen ersten Schritt dar, das Filmschaffen in und um Boston zu beleuchten, das, gestützt durch diverse lokale Institutionen wie der Harvard Universtität und dem MIT, ein Zentrum des US-Dokumentarfilms bildet und in den vergangenen Jahren durch die Filme des in Harvard angesiedelten Sensory Ethnography Labs für Furore sorgte.
Seinen ersten Kurzfilm AIR drehte Alfred Guzzetti 1971. Ihm folgten zahlreiche weitere Kurz- sowie eine Reihe von Langfilmen. Sein vielfältiges Schaffen, neben seiner Tätigkeit als Filmemacher unterricht er auch noch in Harvard und schrieb ein Buch über Godard, lässt sich vereinfacht in zwei Kategorien unterteilen. Auf den Experimentalfilm AIR folgte ein Zyklus von Filmen, die Guzzettis Familiengeschichte erkunden. Dieser ersten Gruppe autobiographischer Arbeiten gehören unter anderem zwei seiner Meisterwerke an, FAMILY PORTRAIT SITTINGS (1975) und TIME EXPOSURE (2012). Mit dem Aufkommen von Video in den 90er Jahren konzentrierte er sich schließlich wieder vermehrt auf experimentellere Arbeiten und schuf eindrückliche Kurzfilme, in denen er Bilder unser zeitgenössischen Welt reflektiert, wie zum Beispiel in THE TOWER OF INDUSTRIAL LIFE (2000) oder TIME PRESENT (2013).

Following a series of films for theatrical productions, Alfred Guzzetti’s experimental short film, AIR (1971), won first prize in its category at the 1972 Chicago Film Festival. Afterwards Guzzetti embarked on an autobiographical cycle that included the feature-length FAMILY PORTRAIT SITTINGS (1975) and SCENES FROM CHILDHOOD (1980), both premiered at the Whitney Museum of American Art. These led to further autobiographical films and to collaborations with the photographer Susan Meiselas and filmmaker Richard P. Rogers, with whom he co-directed LIVING AT RISK: THE STORY OF A NICARAGUAN FAMILY (1985) and PICTURES FROM A REVOLUTION (1991). These were political and historical documentaries and prompted later collaborations with Susan Meiselas on REFRAMING HISTORY (2006) and A FAMILY IN HISTORY (2011). In the late 1980s Guzzetti began a series of conversations with anthropologist Ákos Östör that resulted in SEED AND EARTH (1994), a portrayal of life in a Bengali village, and KHALFAN AND ZANZIBAR (1999). Around 1993 Guzzetti became interested in the experimental possibilities of the new small video formats and began a series of tapes that included ROSETTA STONE (1993), WHAT ACTUALLY HAPPENED (1996), UNDER THE RAIN (1997), A TROPICAL STORY (1998), THE TOWER OF INDUSTRIAL LIFE (2000), which was selected for the 2002 Whitney Biennial, DOWN FROM THE MOUNTAINS (2002), CALCUTTA INTERSECTION (2003), AMÉRICA CENTRAL (2004), HISTORY OF THE SEA (2004), and STILL POINT (2009). This experimental strain is related to his work with composers, including his contributions to Earl Kim’s EXERCISES EN ROUTE (1971) and to Kurt Stallmann’s SONA (2005) and MOON CROSSINGS (2011).
   
  Program 1
Family Portrait Sittings
USA 1975; R: Alfred Guzzetti; 103min, Blu-ray, OV
Der in vieler Hinsicht hervorragende Film von Alfred Guzzetti (...) ist ein Porträt mehrerer Generationen der italienisch-amerikanischen Familie des Filmemachers, wie es von den Familienmitgliedern selbst erzählt wird. Die Vergangenheit wird mehr als Ansammlung verwischter Erinnerungen gesehen, denn als Serie klar identifizierbarer katharsischer Augenblicke. Gemessen an dem Niveau der meisten amerikanischen Dokumentarfilme (...) erscheint FAMILY PORTRAIT SITTINGS als ein erfrischend aufrichtiges und mutiges Stück Arbeit. (Frank Rich)

For years I heard my parents and other relatives telling the stories I recorded. When I was shooting, I just hoped I get good versions of the stories. I can’t think of anything that was off-limits, because what I was most interested in was not secrets, but the ways in which we mythologize our lives by turning them into narrative, even if we don’t write the narrative down or make films about it. FAMILY PORTRAIT SITTINGS is a study of the ways that a family mythologizes itself. (Alfred Guzzetti)

+ Time Exposure
USA 2011, R: Alfred Guzzetti; 11 Min; Blu-ray; OV
A meditation on a photograph of a South Philadelphia street taken by the filmmaker's father in 1938 - its origins, its consequences, the place it portrays.

FR 9.1. 19:30 (in Anwesenheit von Alfred Guzzetti); MI 14.1. 20:45
   
  Program 2
Scenes from Childhood
USA 1980; Alfred Guzzetti; HDCam, 78min, OV
„Als ich mit den Dreharbeiten begann, habe ich schnell gemerkt, dass die eindrücklichsten Interaktionen zwischen den Kindern stattfanden, nicht zwischen Kindern und Erwachsenen. Gleichzeitig wollte ich den Tagesrhythmus der Kinder beibehalten und es wäre falsch gewesen, den Film in eine klassische Narration zu pressen. Das gefilmte Material schien sich von alleine zu organisieren und ergab spontan einzelne Szenen. Mich erinnerte dies an Robert Schumanns kurze Klavierstücke „Kinderszenen“ und diese ermutigten mich wiederum, den Film als eine Abfolge von thematisch arrangierten Szenen zu strukturieren.“ (Alfred Guzzetti)

What do whales eat? Can a person feel 'comfortable' and 'hurt' at the same time. Can a family have two fathers? Two big brothers? These and other questions are addressed—and sometimes resolved—in Alfred Guzzetti's delightful, wise, penetrating and insightful SCENES FROM CHILDHODD—a sequence of scenes of 3- and 4-year-olds talking while they work and play (sometimes it's hard to tell the difference).Watching and listening to Guzzetti's children, one is struck with an acute sense of the import and importance of the child's world. It's a world that oscillates at a moment's notice between solemnity and profundity and wildly comic humor. Perhaps the best reason to see the film is as a reminder that the child's world is only a brilliant preview of the adult world to come. (Bruce McCabe)

SO 10.1. 19:30 (in Anwesenheit von Alfred Guzzetti); DI 13.1. 19:00
   
  Program 3
Pictures from a Revolution
USA 1991; R: Susan Meiselas, Richard P. Roders, Alfred Guzzetti; 88min, Digibeta, OV
Niemandem gelangen eindrücklichere Bilder des Leidens, Opfers und schließlich der Siegesfeier der Sandinisten als der Fotografin Susan Meiselas, die die Revolution in Nicaragua für die New York Times und London Times verfolgte. In Pictures from a Revolution kehrt sie nun zusammen mit den Ko-Regisseuren Richard P. Rogers und Alfred Guzzetti eine Dekade später zurück und macht sich auf die Suche nach den Menschen, die sie fotografiert hat. Die Menschen erzählen von ihrem Leben und wie es sich, im Guten wie Schlechten, seit dem Ende des Konfliktes verändert hat und sie erinnern sich an den Moment, in dem die Fotos von ihnen gemacht worden sind.

PICTURES FROM A REVOLTION is a somber meditation on what sometimes looks like the futility of all social struggle. It's a report on Nicaragua today, recorded by Susan Meiselas, an American photographer who covered the Sandinista revolution, its victory and its collapse. In "Pictures From a Revolution," Ms. Meiselas talks to a number of the people she photographed earlier at the height of the battle against the Somoza regime, during the early months of victory and then during the Sandinista Government's long war against the United States-backed contras. She and her collaborators have made a fine film that transcends partisanship. "Pictures From a Revolution" is as much about the perspectives of history as it is about specific people in particular events. (Vincent Canby)

+ Vorfilm: Night Vision
USA 2005; R: Alfred Guzzetti; 3min, OV,
War in Iraq

MO 12.1. 20:00 (in Anwesenheit von Alfred Guzzetti); DO 15.1. 20:45

in Kooperation mit:
   
  Program 4
Air
USA 1971; R: Alfred Guzzetti; Blu-ray, 18min, OV

What Actually Happened
USA 1996; R: Alfred Guzzetti; DVCAM, 9min, OV
"What I want to recount actually happened."
"Well, then, I'll record your story on my tape recorder."
With his usual generosity, Don Palmiro agreed.

Under the Rain
USA 1997; R: Alfred Guzzetti; DVCAM, 11min, OV
On the road to Shanghai there is a hospital. I have been to this place before but don't recognize the landscape or buildings. In a pedestrian underpass dancers practice, ballroom-style. Rain falls on a sixteenth-century garden. There is a flash of lightning over the sea. Instead of dying away immediately it remains bright, like a phosphorous flare or bomb.

Down from the Mountains
USA 2002; R: Alfred Guzzetti; DVCAM, 9min, OV
Weaving sounds and images of the city and countryside into an intricate, nearly wordless composition, DOWN FROM THE MOUNTAINS creates a vision of the contemporary world, organized and displayed in ways that only the medium of video makes possible.

The Tower of Industrial Life
USA 2000; R: Alfred Guzzetti; DVCAM, 16min, OV
THE TOWER OF INDUSTRIAL LIFE reveals our false sense of protection as Guzzetti addresses the alienating experience of television and its illusory shelter from a doomed 'elsewhere.' The exquisitely constructed work draws the viewer into a gentle flow of lazy sensual images, then abruptly disrupts it. Our suspicions, our recollections, and our strange, refracted day-to-day understanding of the world are signaled to our conscious and unconscious stream of thoughts and desires. (Whitney 2002 Biennale)

Still Point
USA 2009; R: Alfred Guzzetti; Blu-ray, 15min, OV

Gray light falls on a forest. Pedestrians weave their way through an urban landscape. Lightning strikes at the desert's horizon. Shot in several American locations, Guzzetti's film captures traces of change and time's passage.

  Time Present
USA 2013; R: Alred Guzzetti; S: Kurt Stallmann; DCP, 17min, OV
A wordless meditation on the present moment by a composer and a filmmaker.

SO 11.1. 18:00 (in Anwesenheit von Alfred Guzzetti); DO 15.1. 19:00