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Programm akt. Woche

  Kino Eintrittspreis:      
  Mo - So 9,00 Euro Kino 1  
  Mo - So 7,00 Euro Kino 2/3  
  Jeden Tag 4,00 Euro für Freundeskreis-Mitglieder
  Ab 130 Minuten Filmlänge plus Euro -,50
  Ab 150 Minuten Filmlänge plus Euro 1,-
  Bei Sonderveranstaltungen gesonderte Preise (laut Aushang)
  Kino Karten/Kasse/Informationen: Fon: +49 - (0)30 - 24 25 969 (ab 17.00 Uhr)
 
 
   
 

Black Lives Matter ab 4.6.2017

Diese Veranstaltung ist Teil von #BLMmonth2017 Ein Programm, welches während des gesamten Juni 2017 Räume, Kontakte und Ressourcen verbindet, um sich gemeinsam im Widerstand zu organisieren.

This Event is part of #BLMmonth2017 a month long program to connect existing spaces, resources and contacts to organize joint resistance.

 

Do, 22.06. 17:15-19:15

 

Reflections Unheard: Black Women in Civil Rights – Screening & Audience Talk

USA 2014, R: Nevline Nnaji, 81 Min, OV (Englisch)

TICKETS-ONLINE       ENGLISH

Über die Geschichten von mehreren schwarzen weiblichen Civil Rights-Aktivisten, entdeckt Reflections Unheard: Black Women in Civil Rights die weniger bekannte Geschichte der schwarzen Frauen und die politische Marginalisierung zwischen der männlich dominierten Black Power Bewegung und der feministischen Bewegung, zu welcher damals überwiegend Frauen der weißen Mittelklasse gehörten.

Reflections Unheard ist als Dokumentarfilm der erste seiner Art, der sich ausschließlich auf die Beiträge und Erfahrungen der schwarzen Frauen während der Bürgerrechtsära konzentriert.

Der Dokumentarfilm enthält Archivmaterial und ausführliche Interviews mit Mitgliedern des SNCC, der Black Women's Liberation Committee der SNCC, der Black Panther Party, des Dritten Welt Frauenbündnisses und der National Black Women's Feminist Organisation, in denen offenbart wird, wie schwarze Frauen mobilisierten und für Anerkennung kämpfen.
Zu den prominentesten vorgestellten Aktivisten gehören Frances Beale, Angela Davis, Kola Boof, Nikki Giovanni, Rosemari Mealy, Judy Richardson, Gwendolyn Simmons, Deborah Singletary und Eugenia Wiltshire.

(ENGLISH) Through the personal stories of several former black female Civil Rights activists, “Reflections Unheard: Black Women in Civil Rights” unearths the lesser-known story of black women’s political marginalization between the male-dominated Black Power movement, and the predominantly white and middle class Feminist movement during the 1960s and 70s, as well as the resulting mobilization of black and other women of color into a united Feminist movement.

“Reflections Unheard” is a feature length documentary, and the first of its kind to focus exclusively on black women’s contributions and experiences during the Civil Rights era.
Director: Nevline Nnaji
Nevline Nnaji is a filmmaker, dancer and multi-media artist from Northampton, MA. Her works focus on the internal struggles and transformative experiences of black female characters, using experimental and non-linear storytelling devices in film. She is a founding member the New Negress Film Society, an artist collective and activist space which supports and works by and about black women filmmakers.

Nnaji’s first feature-length documentary, “Reflections Unheard: Black Women in Civil Right”s, first screened with MSNBC show host and Producer, Melissa Harris Perry in 2012 prior to its release. Nnaji currently lives and works in Brooklyn, NY as a filmmaker on her latest project, Genesis of Nine.
   
 

Do, 22.06. 21:30

 

Keith Beauchamp: The Untold Story of Emmett Louis Till

 

Screening and Q&A in English (via Skype) with director Keith Beauchamp

  USA 2005, R: Keith Beauchamp mit Mamie Till, 70 Min, OmU

ENGLISH

4.6. 14:00  TICKETS-ONLINE
22.6. 21:30  TICKETS-ONLINE

Emmett Till, der infolge einer Polioerkrankung leicht stotterte, besuchte 1955 in den Schulferien seinen Onkel Moses Wright, Prediger in Money, Mississippi. Gemeinsam mit seinen Cousins suchte Emmett Till das Lebensmittelgeschäft von Roy Bryant und dessen Frau Carolyn auf, um Süßigkeiten und Limonade zu kaufen. Beim Verlassen des Ladens soll Emmett Till aus Übermut gegenüber der Frau „Bye, Babe“ gesagt und einen bewundernden Pfiff ausgestoßen haben. Am frühen Morgen des 28. August 1955 erschienen Roy Bryant und dessen Halbbruder John William Milam bei Moses Wright und verlangten die Herausgabe von Emmett Till. Am 31. August 1955 wurde Tills Leichnam von einem Angler am Pecan Point, einer Uferstelle des Tallahatchie River entdeckt.

Die Veröffentlichung des Falls mit dem Foto des toten Emmett Till im Jet Magazine löste eine nationale Debatte über den Rassismus in den Südstaaten und über die Grenzen der USA hinaus Entsetzen und Empörung aus. Der skandalumwitterte Gerichtsprozess wurde von zahlreichen Reportern verfolgt. Die zwölfköpfige Jury setzte sich ausschließlich aus weißen Männern zusammen. Diverse Zeugen der Anklage verschwanden auf mysteriöse Weise und diejenigen, die aussagten, wurden bedroht.

Der Fall wurde 2005 im Dokumentarfilm The Untold Story of Emmett Louis Till des Filmemachers Keith Beauchamp neu aufgerollt. Beauchamp hatte für seine Dokumentation viereinhalb Jahre in Money und Umgebung recherchiert, zahlreiche Augenzeugen befragt und neue Hinweise auf weitere Tathelfer gefunden. Nach Beauchamps Erkenntnissen gab es neben Bryant und Milam noch mindestens acht weitere Tatbeteiligte. Das FBI vernahm danach Zeitzeugen, Augenzeugen, Verdächtige und Informanten und veranlasste die Exhumierung des Leichnams von Emmett Till zur gerichtsmedizinischen Untersuchung.

2011 veröffentlichte die amerikanische Sängerin Emmylou Harris in ihrem Album Hard Bargain das Lied My Name Is Emmett Till, in dem das Schicksal Tills behandelt wird. 2015 schrieb die US-amerikanische Jazz-Sängerin und Songschreiberin Melody Gardot für ihr Album Currency of Man den Titel Preacherman, der ebenfalls an den Lynchmord erinnert. In der Kollaboration der amerikanischen Rapper Drake und The Throne singt Kanye West: "Wir sind weit hinter die Grenzen des Gedränges gegangen, liegen im Feld wie Emmett, Ich verliere das Bewusstsein, aber ich gebe nicht auf“.

(ENGLISH) In 1955, Emmett Louis Till was a 14-year-old African-American from Chicago who traveled to Money, MS, to visit his relatives. Till came home several months later in a box; Till had supposedly whistled at a white woman, and 14 white men, angered by the young man’s perceived arrogance, beat him senseless, shot him to death, and dumped his body in the Tallahatchie River, weighing it down with an engine from a cotton gin.

Emmett’s mother, Mamie Till, was a fearless woman determined to see that justice was done (she had an open casket at Emmett’s funeral and allowed Jet magazine to publish a photo of his badly mutilated body so others could see the full extent of the crime), but convicting white men on charges of lynching a black teenager in the Deep South in the 1950s was all but impossible, and the two charged with Emmett’s death, Roy Bryant and J.W. Milam, were found not guilty by a jury who deliberated for so short a period they stopped for a cold drink to stretch the wait to an hour.

Only a few months later, Bryant and Milam admitted they had committed the crime to a reporter from Look magazine, knowing they were protected from further prosecution under double jeopardy statutes. The other 12 men involved in the crime were not charged.

Almost 50 years later, filmmaker Keith Beauchamp traveled to Mississippi to investigate the surviving characters in this heinous crime, and The Untold Story of Emmett Louis Till combines newsreel footage shot during the investigation of the murder in 1955 with present-day interviews, including Till’s cousins, who watched helplessly as he was dragged away by an angry mob; Till’s uncle, who identified the guilty men in court; friends and co-workers of the men who committed the crimes (five of whom were still alive when the film was completed), and Mamie Till. In 2005, in part because of evidence uncovered by the filmmakers, the Emmett Till case was reopened in Mississippi.

Director: Keith Beauchamp
Keith Beauchamp is a filmmaker based in Brooklyn who investigated the murder of Emmett Till, fifty years after Till’s death in 1955, Beauchamp’s research eventually led him to create the documentary film The Untold Story of Emmett Louis Till, and the reopening of the case by the United States Department of Justice in May 2004.

Beauchamp first encountered the Emmett Till story at age ten while looking through an issue of Jet magazine. In 1996 he started his own research, and found microfilm of articles which listed witness who had not been questioned by police, and references to uncharged participants in the murder, besides J.W. Milam and Roy Bryant, who were found not guilty of Till’s murder, but later publicly confessed. Through the help of other researchers, Beauchamp contacted witnesses, but he says that it was some years before they trusted him enough to speak on camera. Researching and creating the film took nine years. English | 1h 10min | FSK ?

Trailer: www.youtube.com/watch?v=vD6Fj1q3foA